ontdekken & ontmoeten

Centraal-Europa

Ook voor de Middeleeuwse pelgrims uit Centraal-Europa waren dit de hoofdbestemmingen: Jeruzalem, Rome en Santiago de Compostela.

 En ook in deze regio herleefden in onze tijd eerst de pelgrimswegen naar Santiago, waarna andere pelgrimswegen werden (her)ontwikkeld: routes naar traditionele bedevaartplaatsen èn routes die tappen uit andere inspiratiebronnen. Lees verder: pelgrimswegen in Centraal-Europa.

Over meerdere routes in en door Centraal-Europa is een verhaal geschreven. Die verhalen vind je hier (⇒ de routes zijn ingetekend op een aparte kaart):
  

  
  
Pelgrimswegen in Centraal-Europa

(⇒ de hierna genoemde plaatsen zijn ingetekend op een aparte kaart)
  

Via het project “Camino Europe” bieden deelnemers uit alle landen gezamenlijk een platform voor pelgrimswegen door Centraal-Europa naar Santiago.


Zeer recent (2008) is het initiatief om een pelgrimsweg te ontwikkelen van Stade (iets ten Westen van Hamburg), via Würzburg, Innsbruck en Padua, naar Rome: de Via Romea.
 (De route is geïnspireerd door het verslag van abt Albert von Stade over zijn reis, in 1232). Pelgrims die vanuit Nederland en België via Centraal Europa naar Rome lopen maken vooral gebruik van “gewone” lange-afstand-wandelpaden. (De Via Francigena doorkruist slechts het westelijke puntje van Zwitserland). Meer informatie vind je op de website van de Vereniging Pelgrimswegen naar Rome.


Voor de routes door Centraal Europa richting Jeruzalem verwijzen wij naar onze overzichtspagina: Thema – routes naar Jeruzalem.
Zo mogelijk reisden pelgrims onderweg naar Santiago, Rome en Jeruzalem langs andere bedevaartsplaatsen, met hun eigen heiligen en relieken. De bekendste plaatsen waren bestemmingen op zich, die ook pelgrims uit verre landen trokken. Zie hieronder: bedevaartplaatsen in Oostenrijk, Duitsland, Zwitserland en Polen.

Recent is een pelgrimsweg uitgezet die niet in het teken staat van heiligen, maar juist van hen die ooit als “ketters” werden vervolgd: de Hugenoten en Waldenzen. De route volgt hun vlucht vanuit Frankrijk en Italië, via Zwitserland, richting Bad Karlshafen (Duitsland), een route van 2000 km.
De European Peace Walk is in 2014 gestart, 100 jaar na het begin van de Eerste Wereldoorlog. Het is een tocht van zo’n 500 km, van (Wenen en) Sopron (Hongarije), via Varaždin (Kroatië) en Ljubljana (Slovenië), naar Triëst (Italië).
  
Oostenrijk
De belangrijkste bedevaartsplaats is: Mariazell. Vanuit alle richtingen leiden ook nu nog pelgrimswegen daar heen, waaronder de Via Sacra vanaf Wenen. Deze maakt ook deel uit van een pelgrimsroute die Mariazell verbindt met Levoča en Czestochowa, de belangrijkste Maria-bedevaartsplaatsen in respectievelijk Slowakije en Polen.
De herleving van de Camino naar Santiago heeft ook in Oostenrijk geleid tot de ontwikkeling van nieuwe pelgrimswegen: in het teken van belangrijke mannen en vrouwen uit de kerkgeschiedenis (zoals Hemma, Romedius en Benedictus), maar ook meer spirituele routes verbonden met de natuur (Alpen, Donau, Böhmerwald). Hier vind je een overzicht. Een andere spirituele wandelroute is de Johannesweg.
  
Duitsland
Een ook nu nog belangrijke bedevaartsplaats is de Basilika Vierzehnheiligen, in Oberfranken. Twee korte pelgrimswegen leiden naar de basiliek.
In de Middeleeuwen was de Wunderblutkirche in Wilsnack een belangrijke bedevaartsplaats. De oude pelgrimsweg van Berlijn naar Wilsnack (130 km) is recent opnieuw ontwikkeld.
In Trier worden de (vermeende) relikwieën van nog een apostel bewaard: Matthias. Vanaf de 12e eeuw is het een belangrijke bedevaartsplaats. Ook nu gaan nog zo’n 160 Broederschappen en pelgrimsverenigingen één keer per jaar op pad naar Trier.
De Stichting Pelgrimswegen & Voetpaden heeft 10 Pelgrimsrondwandelingen vanuit Limburg uitgezet, waarvan vier naar Duitsland: Kranenburg, Kevelaer, Birgelen en Aken. Daarnaast heeft de stichting een pelgrimstocht uitgezet van Maastricht naar de abdij Maria Laach (180 km).
De herleving van de Camino naar Santiago heeft ook in Duitsland geleid tot de ontwikkeling van nieuwe pelgrimswegen: langs kloosters, in het teken van belangrijke mannen en vrouwen uit de kerkgeschiedenis (zoals Crescentia en Bonifatius), en door het zogenoemde “Heilige Landschaft Pfaffenwinkel”. Hier vind je een overzicht.
  
Zwitserland
De ook nu nog belangrijkste bedevaartsplaats is het klooster van Einsiedeln. Daarnaast zijn er veel andere bedevaartsplaatsen, soms vooral van lokale of regionale betekenis. Hier vind je een selectie van 20 bedevaartsplaatsen, met wandelroutes.
Pelgrimeren is “in”. Daarmee wordt het ook commercieel aantrekkelijker. Een website komt zelfs op ruim 200 pelgrimswegen in Zwitserland. Slimme marketing of wegen-met-meerwaarde? Dat kan een ieder voor zich beoordelen. (Kanttekening: het zal vroeger niet anders geweest zijn en deze vraag speelt natuurlijk niet alleen in Zwitserland).
  
Polen
De belangrijkste bedevaartsplaats is het klooster van Jasna Góra in Częstochowa, met als middelpunt een icoon van de Zwarte Madonna, die daar al vanaf de 14e eeuw wordt vereerd.